Bajet Raya 2012

Salam semua!!

Tak terlambat untuk aku ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri. Selamat menyambut Syawal 1433H untuk muslimin dan muslimat.

Kali ini aku nak mengomel pasal bajet raya tahun ini. Sebagai seorang yang telah bekerja, telah menjadi sinonim untuk keluarga aku memberi duit raya kepada yang belum bekerja, pelajar dan orang tua (termasuk aunt2 dan atuk2 sedara aku yang tiada punca pendapatan - ni mak aku yang ajar).

Jadi kalau tengok golongan yang bakal menerima duit raya aku tu banyak kan? Lagi2 adik beradik mak aku lebih dari 10 orang. Tu tak termasuk adik beradik ayah aku. Kebetulan pulak Bank Negara Malaysia dah keluarkan duit baru yang bernilai RM1, RM5, RM10, RM20, RM100. Duit RM50 kekal yang lama.
Nampak tak dah ada RM 20 dan RM100? Untuk menggembirakan hati orang2 tua, ibu bapa dan adik beradik aku, maka not 20 dan 100 aku gunakan. Budak2 aku bagi RM5 je.Golongan orang tua yang tidak bekerja aku bagi RM10. TOTAL duit raya untuk tahun ni = RM900..Banyak juga tu..Awal2 puasa aku dah tukar (pakai gaji aku sebelum puasa) sebab tak nak kelam kabut cari duit baru kat bank.

Next is, bajet untuk baju raya. Kebiasaannya aku akan hantar baju raya di Seremban (Nama tailor tu Ireen). Jauh kan? Nasib baik aku duduk Bangi. So dalam 45 minit la nak ke Seremban. Ireen ni tailor mak aku sejak mak aku belum kahwin lagi. Aku sangat berpuas hati dengan baju yang dihasilkan. So far, no complaint la. Aku pulak sangat cerewet bab pakaian and nak yang latest design. Tapi tak penah nak bagitau tailor tu secara terperinci. Biasanya aku bagi je kain, tau la tailor tu nak buat apa. Cuma siapkan duit je la..Duit lagi..Haih..Masa puasa aritu aku hantar 5 kain. Tapi yang boleh siap untuk raya, 3 kain je termasuk 1 kain sari. So dapat la 3.5 pasang baju (0.5 tu sebab kain sari boleh buat lagi 1 baju). TOTAL baju raya 3.5 pasang = RM400 (Guna gaji baru masuk)..Kain2 tu sume aku beli kat Vietnam so sangat la murah. Cuma kain sari je aku pesan dari kawan aku di India. RM50 je sari tu.

Jadi total bajet untuk raya = TOTAL duit raya + TOTAL baju raya
                                         = RM900 + RM 400
                                         = RM 1,300..

Banyak nye...disebabkan raya ni aku dah habis banyak, so sekarang aku menanti dengan penuh sabar yang tak sabar sangat untuk gaji baru masuk...Terasa macam 1 tahun. Hahah.

Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman Hire/Upah SBXS Photography untuk Majlis Perkahwinan

Cara-cara Untuk Sambung Belajar (Master) di Luar Negara

Mimpi Ular & Tafsirannya