Exam PTD 12 May 2012

Tanggal 12 Mei 2012, aku telah menjalani peperiksaan PTD di salah sebuah sekolah di Kajang. Exam ni 1st time aku apply setelah diceritakan pelbagai faedah oleh parents aku yg kedua2 nye keje gomen.

Aku dapat tau pasal exam ni kira2 3 minggu sebelum panggilan peperiksaan via spa website. Parents aku excited sgt sbb diorng cakap, nnti kalau aku jadi PTD, boleh la bawak diorg pegi oversea. Tapi dalam hati aku, ingt senang ke nak lepas exam. Kawan2 aku yg straight A pun tak lepas inikan aku yang dpt 8A ni.heh.

At that time, I didn't have any clue and didn't know what to expect. So aku pun google lah. Kat internet, byk pulak ads pasal buku tipsptd. Mula2 aku nak beli, konon2 nak share ngan kwn aku tapi disebabkan penjualan online buku ni lebih kurang seminggu sebelum exam, aku pun tak jadi beli. Aku fikir, aku baca kat internet je la. Skrg kan byk website gomen.

Kalau nak ikutkan, format exam PTD de
1) Multiple choices - soalan banyak pasal negara Malaysia (banyak isu2 semasa, perebutan kepulauan antara negara, parlimen de sikit2, dan general knowledge pasal IT)
2) Multiple choices Matematik - kalkulator tak dibenarkan. Soalan die lebih kepada pattern number and logik
3) Essay BM & BI - kene banyak 'goreng' dan bagi huraian yang logik

Time aku amik exam ni, sampai 3 tingkat kelas kat sekolah tu penuh dengan calon2 PTD. Sangat ramai. Aku pulak mengarang essay tu sampai lenguh tangan aku. Pening pulak dgn soklan Matematik yang byk n masa yang singkat.

So nasihat aku, kepada yang nak ambil exam, baca paper banyak2. Baca dari muka depan sampai helaian belakang. Lagi2 pasal negara dan hubungan negara dengan luar. Untuk essay pulak, beri cadangan yang boleh membantu negara berdasarkan senario yang berlaku sekarang.

Kepada yang akan menjalani peperiksaan tersebut, all the best. InsyaAllah kalau banyak baca paper, de la rezeki nye.

Btw, aku lulus exam aritu! Nanti aku crite pasal PAC pulak. Hehe..;-)

Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman Hire/Upah SBXS Photography untuk Majlis Perkahwinan

Cara-cara Untuk Sambung Belajar (Master) di Luar Negara

Mimpi Ular & Tafsirannya