Interview PTD M41 @ Putrajaya pada 17 Disember 2013

Cuak nya nak kene interview. Aku balik Malaysia just for this interview. Macam tak percaya je. Tapi disebabkan my parents pun bagi galakan untuk pergi, so aku pun cuba lah. Kalau tak, dah pergi Spain / Portugal dah with my friends. Maklumlah cuti Krismas kan lama. Tapi takpelah. Bagi aku, restu mak tu kan penting.. ;-)

Actually untuk interview ni, aku dah postpone 2 kali. 1st, SPA panggil untuk datang pada bulan Oktober but since aku baru je mulakan pengajian kat UK, macam mana nak balik kan. So aku pun buat surat rasmi bgtau tak dpt dtg and mintak tangguh. Kemuadian, SPA masukkan nama aku dalam slot bulan November. Tu pun aku tak dapat nak pergi gak sebab ada kelas. Sekali lagi aku mintak tangguh. Alhamdulillah, SPA masukkan nama aku pada bulan Disember. Nasib baik ngam2 time tu Winter break. Boleh la aku cuba nasib..

So, for this interview, I have read all things bout Malaysia and current issues, prepared all the documents (sijil2, resume), and siapkan mental supaya tak gelabah sangat. Tapi bila cek kat surat panggilan temuduga, interviewer aku perempuan. Orang cakap, kalau perempuan lagi strict. Jadi, aku pun google kat internet search nama interviewer aku. Ramai yang kata beliau seorang yang agak strict dengan bermacam-macam soalan yang ditanya. Tengok kat blog pun, ramai org yang pergi temuduga ni cakap kena baca banyak lagi-lagi pasal GTP, sejarah Malaysia, kabinet, etc. 

Masuk je bilik temuduga tu, ada 2 org panel. Seorang lagi kalau tak silap aku, mungkin seorang PTD juga. Lelaki. KACAK. KACAK. dan KACAK. Senyum berkali-kali sampai cair lah aku ni. Kihkihkih.Naik semangat aku nak ditemuduga.haha..

Ketika temuduga, tak ada 1 pun soalan pasal Malaysia dan apa yang aku dah baca. Banyak soalan tanya pasal pengalaman kerja, pengalaman belajar di luar negara, perbezaan kehidupan di sana, dan lain-lain.
Alhamdulillah kedua-dua panel aku tu sangat baik dan aku rasa dalam bilik tu, we were just chit-chatting and it was just like informal conversation. Macam berbual kat kedai kopi pulak.

Temuduga tu pun berjalan dalam lebih kurang 20 minit. Pelik gak aku. Penat aku baca. Tapi tak pe lah. Asalkan aku bole jawab semua aku dah senang hati. Tapi bila dikirkan balik, panel ni tanya aku senang-senang, diorang nak ambil aku kerja ke tak? Well that is a BIG question that I couldn't answer until now. It's either they like me too much till made them asking me simple questions OR they just don't want you to be in their organization and that is why they do not want to have any arguments. Hmm..Musykil.

Anyway, the result will be out on the 21st of January 2014. Praying for the best..'-)


Comments

  1. Hi, so how? Selected? Will go for the iv soon. Any tips to share? tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. I'm not selected. Sob..sobs.. but will be having the same interview in this coming January 2015.

      Delete
    2. hye... i will be having the same interview too this January 2015. Hope we are the chosen one... :)

      Delete
    3. Wahh! Good luck to you dear!

      Delete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Pengalaman Hire/Upah SBXS Photography untuk Majlis Perkahwinan

Cara-cara Untuk Sambung Belajar (Master) di Luar Negara

Mimpi Ular & Tafsirannya